kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
سخنگوی دولت خبر داد

تصویب تاسیس منطقه بین‌المللی نوآوری و آیین‌نامه جذب دانشجویان خارجی

 
 
 
سخنگوی دولت، از تصویب دو آیین‌نامه بورسیه تخصصی و تسهیل جذب دانشجویان خارجی همچنین تصویب مصوبه راه‌اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» برای حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها طی دولت سیزدهم خبر داد.
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری با موضوع تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری، تبدیل علم به محصولات نوآورانه در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را بسیار مهم خواند و گفت: یکی از تاکیدات مهم شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تبدیل علم به محصول قابل استفاده بود و این سیاست به دلیل آن بود که در بسیاری اوقات در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها علم و فناوری به محصولات نوآورانه ختم نمی‌شد.
وی بیان کرد: در پی تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب همه آیین‌نامه‌های مربوطه در دستور کار دولت قرار گرفت.
سخنگوی دولت یادآور شد: در دولت سیزدهم دو آیین‌نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه‌اندازی بر همین اساس ۱۵ آیین‌نامه و دستورالعمل در سال اول اجرای قانون به تصویب رسید و جلسات متعددی تشکیل شد. شورای عالی فناوری دانش‌بنیان‌ها در طول دو سال ۳ جلسه با رئیس‌جمهور تشکیل داد و ۳۵ جلسه نیز در کارگروه‌ها برگزار شد.
بهادری جهرمی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به
۱۲ آیین‌نامه برای توسعه دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و کشاورزی به تصویب رسید. از دستور کار دولت سیزدهم برای تصویب دو آیین‌نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه‌اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» برای حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها در هیئت دولت خبر داد.
وی از دستور کار دولت سیزدهم برای تصویب دو آیین‌نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه‌اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» به منظور حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها در هیئت دولت خبر داد.
سخنگوی دولت همچنین یک محور دیگر در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید آیت‌الله رئیسی را نگاه به فناوری‌های آینده و نوظهور عنوان کرد و افزود: احکامی در برنامه هفتم توسعه برای فناوری‌های نوظهور همچون کوانتوم، هوش مصنوعی، میکروالکترونیک در نظر گرفته شده است.
بهادری جهرمی ادامه داد: هم اکنون حوزه هوش مصنوعی نیز به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی دولت سیزدهم مطرح است و بر همین اساس شورای ملی هوش مصنوعی تشکیل و کلیات سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی: پیشرفت هسته‌ای ما
مدیون تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بود
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: اهتمام ویژه رئیس‌جمهور شهیدمان نسبت به علم و فناوری را هرگز فراموش نمی‌کنیم و اگر پیشرفتی در این حوزه داریم، به واسطه تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بود.
وی با بیان وجه تمایز سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی صحبت از چرخه نوآوری می‌کنیم، این فشار علم بر روی محققین و دانشمندان سازمان که کار تحقیقات را انجام می‌دهند یک عامل دیگر هم دارد به نام تقاضا، وقتی این تقاضا صورت می‌گیرد ما نیز علم و فناوری سازمان را به بخش‌های مختلف ارائه می‌دهیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در فرآیند تبدیل علم به صنعت اولین گامی که دولت سیزدهم در راستای سند تحول برداشته شد، این بود که سازمان انرژی اتمی برنامه سند خودش را تهیه کند و انجام هم شد و در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ابلاغ و در دستورکار ما قرار گرفت. اسلامی بیان کرد: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم یعنی هر یک و نیم روز یک دستاورد ثبت شده و این چرخه کاملا کارا هست. رویکرد تحقیقات محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته این تحولات را به‌وجود آورد و ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم.
وی گفت: فناوری هسته‌ای تاثیرات خودش را بر زندگی مردم پدیدار کند که در حول ۲ محور انرژی و غیر انرژی تعریف می‌شود. در محور انرژی رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق است، دنیا با سرعت بسیار متفاوتی به دنبال گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای براب تولید برق پاک و پایدار است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سهم برق هسته‌ای را در دنیا اراده کردند که به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و ما نیز تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم. ما برای تحقق این برنامه در این شرکت‌ها تلاش کردیم، طراحی و تحقیقات آنها انجام شده و در بخش‌های دیگر نیز پروژه‌های اجرائی آن آغاز شده است.
اسلامی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حداکثر ۳۰۰ نفر مشغول بودند و امروز بیش از ۵ هزار نفر نیروی انسانی در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند. ما قابلیت صنعت ملی خود را برای کسب قابلیت در جهت ساخت نیروگاه هسته‌ای گسترش دادیم.
وی بیان کرد: امروز بالای ۶۵ محصول رادیو دارو داریم که یک میلیون بیمار در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند و به دنبال گسترش بازارهای مصرفی خود در کشورهای دیگر هستیم. امروز ۲۰ محصول رادیو دارو داریم که فاز بالینی خود را طی می‌کنند و برخی محصولات دیگر نیز گام‌های تحقیقاتی را سپری می‌کنند.
معاون رئیس‌جمهور گفت: در بحث ابزار دقیق هسته‌ای، تعداد زیادی از مجتمع‌های بزرگ صنعتی را داشتیم که برای تعمیر ابزار دقیق صنعتی خود مشکلاتی داشتند ولی امروز بیش از ۱۵۰ مجتمع بزرگ صنعتی از امکانات سازمان انرژی اتمی در خصوص تعمیرات آن تجهیزات بهره‌مند شده‌اند. باید به این مهم اشاره شود که در سال ۱۴۰۲ شرکت‌های سازمان انرژی اتمی رتبه اول را در بهره‌وری داشتند که این نیز موضوعات مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود.
اسلامی بیان داشت: در بحث پرتودهی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبلش رشد ۳ برابر داشتیم که همان‌طور که گفتیم مستقیما در زندگی مردم تاثیر دارد و این هم نهضتی ادامه‌دار هست. شما دیدید که در ابتدای سال جاری در سریال نون خ ما با زبان طنز به خانه‌های مردم رفتیم و این مسئله را منعکس کردیم.
وی در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر هم افزود: واحد دو و سه نیروگاه بوشهر در سال ۱۴۰۰ به دلایلی در شرایط رکود قرار داشت ولی امروز همه شرایط در آنجا به نحوی است که تولید پیش می‌رود و از امروز امیدواریم تا ۵ سال آینده واحد دوم را در مدار داشته باشیم و واحد سوم هم تا هفت سال آینده به بهره‌برداری برسد. رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال ۱۴۰۰ کلا ۵ گروه از سازمان انرژی اتمی بازدید کرده بودند و در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۰ گروه رسید یعنی به ۴۰ برابر رشد در بازدید رسیدیم. سال گذشته ۱۰‌هزار نفر بازدید‌کننده از اقشار مختلف شامل دانشجویان، اساتید، نخبگان و فعالین اقتصادی از تأسیسات هسته‌ای داشتیم که اینها نشان‌دهنده یک رویکرد فعالانه در سازمان انرژی اتمی است. 
اسلامی افزود: روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنای قانونی دارد و آن هم معاهده ان پی تی و پادمان است و در همین چارچوب هم باید این نهاد از ما مطالبه کند و غیر از این مطلبی وجود ندارد.